10 سوالات تقاضای عرضه و تقاضا

Wiki Article

بازار رمز ارزها با تمام پیچیدگی هایی که دارد با استفاده از همین قوانین و مفاهیم ساده درآمدزایی و سودآوری میکنند. عرضه و تقاضا اساسی ترین مفاهیم اقتصاد را تشکیل می دهند. تا سال ۱۹۹۰ عرضه و مدیریت زنجیره عرضه حرف اول را میزد. وی افزود: طرح ۵ میلیون تنی کنسانترۀ سنگان در اواسط سال آینده راه اندازی خواهد شد. همچنین در کارخانۀ فولادمبارکه تولید از ۴/۵ به۲/۷ میلیون تن افزایش یافته است. دکتر سبحانی با اشاره به میزان صادرات محصولات فولادمبارکه گفت: صادرات در سال ۹۱به میزان ۵۷۰ هزارتن بوده است. هنگامی که قیمت محصول افزایش می یابد، تولید کنندگان مایل به تولید بیشتر محصولات برای دستیابی به سود بیشتر هستند. اولا صعودی است یعنی رابطه مثبت بین قیمت کالا و مقدارعرضه همان کالا وجود دارد. اتفاق دیگر رسیدن تعداد معاملات به حد نرمال است که در ۴۹ ماه گذشته بیسابقه بود. در این صفحه تعداد 35 مقاله تخصصی درباره عرضه و تقاضا که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است.


اگر تلویزیون ها با قیمت ارزان 5 دلار فروخته شوند، تعداد زیادی از مصرف کنندگان این مجموعه ها را با تعداد بالا خرید خواهند کرد. از سوی دیگر، هنگامی که قیمت ها بالاتر است، تولید کنندگان تشویق می شوند که میزان فعالیت خود را افزایش دهند تا سود بیشتری به دست آورند. از سوی دیگر، اگر قیمت تلویزیون ها 50،000 دلار باشد، این وسیله یک محصول نادر مصرفی خواهد بود، زیرا ثروتمندان قادر به پرداخت هزینه خرید می باشند. نواحی عرضه و تقاضایی که به شکل یک بیس می باشند معمولا در واکنش به برخورد قیمت نتایج بهتري را از خود نشان می دهند و موفق تر هستند. ثانیا حداقل قیمتی را نشان میدهد که بابت عرضه کالا باید به بنگاه داد و ثالثا حداکثر مقدار را نشان میدهد که بنگاه مایل به عرضه میباشد. رفتار به دنبال حداکثر میزان سود، منحنی عرضه را به سمت پایین می کشد. عرضه نقش تامّ در تعیین قیمت در بازار را ندارد بلکه تقاضا نیز مؤثر است.


روند خنثی : روندی است که عرضه و تقاضا برابر می باشد .

به عنوان مثال، اگر قیمت تلویزیون ها 1000 دلار باشد، تولید کنندگان می توانند علاوه بر تولید تلویزیون بر تولید مجموعه وسایل تلویزیون شرکت های ممکن تمرکز کنند. سوم، محصول خوب جایگزین ندارد و مصرف کنندگان انتظار دارند قیمت ها در آینده ثابت باقی بمانند. در حالی که اکثر مردم همچنان مایل به خرید تلویزیون هستند، در آن قیمت بالا تقاضای آنها برای تلویزیون بسیار کم است. روند خنثی : روندی است که عرضه و تقاضا برابر می باشد . تنها پس از درک اصول این مدل ها می توان جنبه های پیچیده تر اقتصاد را متوجه شد. یکی از آنها تغییر نیازها و سلیقه ها در بازار و دیگری رقابت فعال و شدید است. به همین ترتیب، کاهش قیمت ها تولید را کاهش می دهد، زیرا تولید کنندگان ممکن است قادر به پوشش هزینه های ورودی خود در فروش محصولات نهایی نباشند. حال که با قوانین عرضه و تقاضا آشنا شدیم، با یک مثال تأثیر عرضه و تقاضا را بر قیمت مورد بررسی قرار میدهیم.


و انتظارات قیمتی نیز بر عرضه تولید اثرگذار هستند.

یکی از عوامل مهم تعیین کننده در عرضه کالا، قیمت است هر وقت قیمتها افزایش یابند عرضه کنندگان، کالاهای بیشتری را به بازار ارائه میدهند. برای یک خریدار انفرادی، قیمت از عوامل اساسی و کلیدی می باشد. 5 پرتقال با قیمت 5 دلار به فروش می رسد ولی 5 سفارش تأمین نشده وجود خواهد داشت. اول، تمایز در محصول وجود ندارد، فقط یک نوع محصول با یک قیمت به هر مصرف کننده فروخته می شود. اکثر مردم حتی تلویزیون های بیشتری را نیز خریداری می کنند، هر یک از آنها را در هر اتاق و شاید حتی در انبار ذخیره می کنند. اما اگر سایرین نیز تمایل داشته باشند سهام این شرکت را بخرند، باید سفارش خود را در مبالغ بالاتر از ۱۳۸ تومان ثبت کنند. برای عرضه نیز ممکن است تغییر مشابهی اتفاق بیفتد. و انتظارات قیمتی نیز بر عرضه تولید اثرگذار هستند. منحنی عرضه هم به نمایش هندسی تابع عرضه گفته میشود که اولا بجز قیمت خود کالا، بقیه عوامل اثرگذار را ثابت فرض میکنیم و ثانیا از معکوس ریاضی تابع عرضه استفاده میشود. به بیان جبری به همه عوامل اثرگذار بر عرضه، تابع عرضه گفته میشود.


از عوامل دیگر مؤثر بر عرضه میتوان از هزینه تولید، مالیات و یارانه نام برد که با افزایش هزینه تولید و مالیات و کاهش یارانه عرضه کالا کاهش مییابد و برعکس. در این هنگام، مصرفکنندگان بهدنبال کمترین هزینه هستند. بازگشت به مثال تلویزیون، اگر هزینه های ورودی برای تولید یک تلویزیون در حدود 50 دلار به اضافه هزینه های متغیر باشد، تولید هنگامی که قیمت فروش تلویزیون پایین تر از 50 دلار است، بسیار زیان آور خواهد بود. شکل بالا click here نشان دهنده پایه ای ترین رابطه بین قیمت یک محصول و تقاضای آن از نظر مصرف کننده است. این واحد در بازار ارز یک ارز دیگر عرضه و تقاضا است. یک مثال خالص از مدل تقاضا، چندین شرایط را در نظر می گیرد. تغییر مقدار تقاضا، تغییر قیمت را نشان میدهد، اما هیچ تغییری در الگوی مصرفکننده ایجاد نمیشود. زیرا علاوه بر ما، بازیگران زیادی در بازار در حال فعالیت و انجام کارهای مشابه هستند بنابراین، قیمت بالا و پایین رفته و نقطه عطف واقعی بعد از مدتی رخ خواهد داد. توسعۀ سبا از ۸۰۰ هزار تن به ۶/۱ میلیون تن انجام شده و آماده بهره برداری رسمی است.

Report this wiki page